Pitch-eksperten Nathan Gold ber nordmenn skryte mer ⭐

I løpet av to timer fikk ledere, gründere, beslutningstakere og politikere en real innsprøytning om hvordan man skal levere et budskap som sitter. Hovedingrediensen? Vær deg selv.

Gold stod for en forrykende to-timers workshop i Simulatorsenteret hos Smart Innovation Norway, passende nok kalt «Strike Gold with Mr. Gold», hvor han delte sine beste råd for å takle scenefrykt og levere en presentasjon det lukter svidd av.

– Mitt hovedbudskap, som jeg håper samtlige deltakere tar med seg herfra i dag, er at «den sorte hingsten» av prestasjonsangst som vi alle har, aldri forsvinner. Du må akseptere den og lære deg å bruke den slik at du kan stå opp, gå ut på scenen og overtale publikum om at din idé, løsning eller produkt/tjeneste er den neste store tingen, forteller Nathan Gold etter endt workshop.

Han mener at angsten, eller scenefrykten, holder altfor mange tilbake og at kunsten er å trene seg opp til å håndtere denne.

– Alle kan gjøre det, alle har det i seg, man må bare bli mer komfortabel med sin egen person – og tørre å være seg selv på scenen, poengterer Gold.

Ber nordmenn skryte mer

Et av poengene Gold trakk fram for forsamlingen i Simulatorsenteret, var utfordringen mange nordmenn får når de er nødt til å presentere sitt budskap på engelsk, eller et annet språk som ikke er deres morsmål.

– Vi er alle mennesker, vi har alle en tro og entusiasme for det vi gjør – bortsett fra at engelsk kanskje ikke er ditt prioriterte språk. Og da forsvinner entusiasmen. All troen og spenningen forsvinner, fordi du kun tenker på ordene du skal si. Mitt tips er: «Get over yourself»! Det er helt greit at du ikke snakker perfekt engelsk; det viktigste er at du slipper deg løs og lar stemmen din kommunisere hvor entusiastisk du er for det du presenterer, påpeker pitch-eksperten. Han legger til:

– Nordmenn er kjent for ikke å ville skryte av seg selv. Ingen liker det, ikke amerikanere heller. Men om du vil at noen skal få opp øynene for det du har å tilby, er du nødt til å være frempå og fortelle hvorfor. Har du en doktorgrad, si det.

Gold kan røpe at han har vært i Norge hele 21 ganger for å holde kurs i presentasjonsteknikk. Han har blant annet vært på Lofoten i snøstorm, og legger ikke skjul på at han elsker landet i nord. Da han ankom Halden søndag formiddag ble han møtt av Haldens ordfører, Thor Edquist, som ga ham en guidet omvisning rundt om i byen og Fredriksten festning.

– For en vakker by! Man får en slags ærefrykt av å vite at man står og går på et historisk sted som har betydd så mye for så mange. Det er surrealistisk og ganske fantastisk at ordføreren bruker søndagen sin på å vise meg rundt, forteller Gold og smiler.

Inspirert Jarle Aambø

Arrangementet var åpent for alle, men rettet seg særlig til gründere, beslutningstakere, bedriftsledere og politikere – alle som trenger å bli gode på presentasjonsteknikk og overkomme presentasjonsangsten.

Over 70 deltakere tok turen for å lære seg pitch-guruens beste tips og triks, deriblant Halden-ordfører Thor Edquist og leder for Olympiatoppens Prestasjonsklynge, Jarle Aambø.

– Man får frisket opp og spisset kunnskap om det å presentere og det å fokusere på de riktige tingene. Selv om man kjenner til mye fra før, er det inspirerende å få det presentert fra en som virkelig kan det, kommenterer Aambø.

Gjennom sin lederrolle i Prestasjonsklyngen befinner han seg titt og ofte i situasjoner hvor god presentasjonsteknikk er en fordel.

– Vi skal presentere vårt prosjekt i stadig nye virksomheter og må levere en «pitch», en mulighet til å fortelle om hva vi driver med. For oss er det også veldig interessant å bli kjent med kompetitive miljøer som startup-samfunn og gründere. Hvordan tenker de? Slike ting tar vi med oss tilbake og bruker i våre arenaer, forteller Aambø.

«Hook & Bait»

Nathan Gold-workshopen var et viktig steg for deltakerne i vårens PANGSTART-program. For disse fortsatte «pitche»-skolen med Gold etter de to første timene. Gründerne nærmer seg den store avslutningen på det intensive akseleratorprogrammet med stormskritt – hvor alle oppstartsbedriftene skal opp på scenen for å «pitche» sitt unike konsept foran et investorpanel – og ville naturlig nok suge til seg mest mulig kunnskap før torsdagens ildprøve.

Gold, som blant annet er omtalt som en såkalt «Elevator Pitch Expert» av The Wall Street Journal, gikk gjennom alle deltakernes «pitch» og hjalp dem med å gjøre sitt budskap uforglemmelig.

Tommy Tellefsen og Lorenzo Ruscelli.

– Hvis jeg klarer å ta med meg en liten brøkdel av det vi lærte i dag, har jeg fortsatt fått med meg mye, sier PANGSTART 5-deltaker og gründer i Leid, Tommy Tellefsen.

Han legger ikke skjul på at han var både overveldet og imponert over det han fikk servert fra pitch-eksperten. Hans umiddelbare reaksjon etter workshopen var som følger:

– Wow! Nå skal jeg rett hjem og endre «pitchen» min…

Tellefsen bet seg særlig merke i begrepet «Hook & Bait», som hovedsakelig går ut på å fange interessen til publikum eller investorer i så stor grad at de ikke kan gjøre annet enn å høre på hva du har å si, for eksempel ved å stille et oppsiktsvekkende spørsmål, bruke treffende metaforer eller presentere interessant statistikk – før du forteller at DU sitter på løsningen.

– Nathan er en ringrev og har en tilnærming som baserer seg på å vekke følelser hos den du prøver å overbevise. Han har noen konkrete verktøy som hjelper deg å gjøre nettopp det. De er enkle å forstå, enkle å ta i bruk og de fungerer, sier Lorenzo Ruscelli, rådgiver i Smart Inkubator hos Smart Innovation Norway – og mannen som sørget for å få den internasjonalt anerkjente «pitchcoachen» fra Silicon Valley, Nathan Gold, til Halden mandag 11. mars.

STARTE BEDRIFT I ØSTFOLD

LES MER OM ØSTFOLD

MØT ØSTFOLD-AMBASSADØRENE