God design er god butikk

Design er den beste investeringen for langsiktig vekst. Snø Design hentet nylig inn den høythengende designprisen DOGA-merket for design av læringsroboten AV1.

Fra lokalene i Fredrikstad arbeider Snø Designstudio mot en kundekrets som strekker seg langt utenfor landets grenser. Fra olje- og gassindustrien, til helseteknologi og gadgets som headset. Innenfor produktdesign, industridesign og grafisk design.

– God design skal gi uttelling på bunnlinja, sier daglig leder og eier i Snø Designstudio, Vidar Pedersen.

– Selve designprosessen handler både om å forstå sluttbrukeren og produktets funksjon. God design er derfor mye mer enn estetikk. Det er helt avgjørende for å ta ut det beste i produktet slik at det fungerer optimalt for brukeren. Derfor er god design også god butikk, sier Vidar Pedersen.

Blant kundene de har jobbet for finner vi navn som Volvo, Helly Hansen, Coca Cola, Kongsberg Gruppen og Adidas.

Vidar Pedersen tester Moviemask, som gir en ekte kinoopplevelse gjennom de portable brillene.

God design = produktutvikling

– Det som skiller oss fra andre, er at vi følger kunden helt fra start til mål – fra den tidligste fasen, gjennom brukertester og til optimaliseringsfasen der produktet klargjøres for masseproduksjon. Vi produserer og tester prototypene med tanke på både design og materialer, slik at kunden kan sette i produksjon et produkt som er brukertilpasset, som har riktig materialsammensetning og som kan masseproduseres på en lønnsom måte, sier han.

Snø Designstudio har lang historie i Fredrikstad. I 1968 startet Ragnar Pedersen selskapet Råde Verktøy AS, som produserte verktøy til lokal og nasjonal industri. Opp gjennom 80-tallet vokste selskapet, mye på grunn av storkunder som Volvo og SAAB Automobile AB.

I 2005 tok sønnen Vidar Pedersen over selskapet, de outsourcet verktøyproduksjonen og fokuserte enda mer på design. I 2014 så navnet Snø Designstudio dagens lys, og i dag har de en designportefølje som strekker seg fra headset og droner til helseteknologi, emballasjedesign og profilutvikling med fokus på logoer og identitetsbygging.

Design for fremtiden

I Snø sin portefølje finner vi blant annet kommunikasjonsroboten AV1, som de designet for No Isolation. Roboten hjelper barn og unge som av helsemessige grunner ikke kan møte på skolen. AV1 fungerer, sammen med mobil-appen, som brukerens øyne, ører og stemme på skolen eller andre steder. Snø Designstudio har stått for designet av selve roboten, brukermanualen, logo og emballasjedesign.

– AV1 er et veldig godt eksempel på at design og innovasjon kan bedre livskvaliteten for enkeltmennesker. Smart design kommer bare til å bli viktigere innenfor helsesektoren i årene som kommer. Særlig med tanke på de utfordringene vi møter med eldrebølgen, fortsetter Pedersen.

Skal revolusjonere oljeleting

Et nylig eksempel på design for avansert teknologi er nodesystemet A3000 som Snø har designet for teknologiselskapet InApril. Det norske selskapet har som mål å revolusjonere seismikkbransjen, og gi betydelig kostnadsbesparelser for oljeindustrien i letefasen.

– Utfordringen var å designe noden slik at materialene ble riktige, samtidig som mekanikken fungerte perfekt under ekstreme forhold. Vi snakker om 3000 meters dyp og et trykk på 300 bar. Da må plast og aluminium nitidig styrkeberegnes for å tåle de utvendige kreftene, forklarer Pedersen.

Responsen fra markedet, som domineres av få men store aktører, har vært overveldende. InApril opplevde at nesten samtlige potensielle kunder fra hele verden tok kontakt om løsningen.

Fremtiden

Pedersen har tro på fremtiden. Både for Snø, og for Fredrikstad og Østfold.

– For oss er det en stor fordel å være i Fredrikstad. Her har vi nærhet til produksjonen og kunnskapen produksjonsmiljøene besitter. Dette er noe vi ikke hadde funnet i Oslo. Våre kunder ser dette som en styrke, og tar gjerne turen hit til oss i Fredrikstad. Og designere fra hele landet vil jobbe hos oss, avslutter Pedersen.

Les mer