– Førsteklasses merkevare for Østfold

Litteraturhuset Fredrikstad har styrket Østfolds omdømme og attraktivitet. Det mener Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås.

– Litteraturhuset har faktisk gjort noe med omverdenens forhold til byen og området: Ja, Litteraturhuset har fått personer, institusjoner, organisasjoner og medier fra både Norge og andre land i verden til å oppdage enda mer av Fredrikstad og Østfold.

Onsdag 25. januar 2018 var 250 gjester samlet til jubileumsfest i de moderne lokalene midt i Fredrikstad sentrum. Fem år er gått siden huset på 3000 kvadratmeter åpnet med et smell. Siden har mange av verdens fremste forfattere kommet. Det populære stedet har også huset konserter, festivaler, teater og nær 300 arrangementer hvert eneste år.

Daglig leder Merete Lie fortalte at over 150.000 mennesker har besøkt Litteraturhuset Fredrikstad siden åpningen i 2013.

Petter Skjerven under femårsfesten til Litteraturhuset Fredrikstad.

Men mange var skeptisk da ideen om et litteraturhus ble lansert i Fredrikstad, men huset har blitt en suksess. Petter Skjerven var en av dem som sørget for god stemning.

–  Helt oppriktig: Jeg trodde det var en fare for at Litteraturhuset ville bli en fremmed fugl i denne byen som jo tross alt kanskje har vært mest kjent for fotball og industri. I dag er jeg veldig, veldig glad for at all min skepsis var helt grunnløs – og feil. Det er bare å slå fast at dette huset har blitt en suksess, sa fylkesordfører Ole Haabeth under femårsfeiringen.

Knut Olav Åmås mener Litteraturhuset Fredrikstad er blitt kjent langt utenfor fylkesgrensene.

– Litteraturhuset i Fredrikstad er en førsteklasses merkevare for byen og regionen. Slikt er ikke alltid lett å måle i kroner og øre, sa han.

Litteraturhuset Fredrikstad